Leiderschap op het podium

Geluk in je organisatie

Wanneer je ervoor openstaat, komt je geregeld mensen tegen die je diep raken en je inspireren.

Dat mocht ook mij afgelopen week weer gebeuren toen ik werd uitgenodigd voor een lezing van Jaap Bressers. Jaap is een veelgevraagd spreker die het hele land afreist en zijn toehoorders inspireert met zijn inzichten die hij heeft ervaren sinds zijn ongeval dat hem 14 jaar geleden in de rolstoel deed belanden. Ik kan je van harte aanbevelen om een keer het verhaal van Jaap live mee te maken. Zijn inspiratie stelt je ongetwijfeld in stat nog meer geluk in je leven en in je organisatie te brengen.

Boek


Na het lezen van onderstaand het interview zal het je duidelijk zijn wat een ‘Carlosmomentje’ is.
‘Delen is Vermenigvuldigen’, daarom worden onder degenen die hun eigen ‘Carlosmomentje’ als comment delen, drie gesigneerde exemplaren van Jaap’s boek ‘Waar een wiel is, is een weg’ verloot.

Interview


Na het bijwonen van Jaap’s ontroerende lezing was het voor mij een no-brainer om Jaap’s verhaal te delen met iedereen die onze nieuwsbrief krijgt.
Hieronder lees je daarom het interview dat ik naderhand met hem gehad heb.

——————————————

Vertel ons meer over je Life Changing Event

Jaap: “Van de ene kant zou ik hier natuurlijk mijn ongeval kunnen noemen. Het tweede is mijn ‘Carlosmomentje’. Dat laatste vind ik het meest interessant.
Even voor wat betreft het eerste; 14 jaar geleden maakte ik een duik in zee waarbij ik met mijn hoofd tegen de zeebodem aankwam en mijn nek brak. Ik kon me niet meer bewegen, dreef met mijn gezicht naar beneden in zee en voelde het water mijn longen instromen.


Op dat moment wist ik dat mijn leven voorbij was en dat ik -veel te jong- afscheid moest nemen van mijn leven. Ik keek terug op mijn leven en ik weet nog dat ik me gewoon ontevreden voelde. Daar ben ik me echt kapot in geschrokken want ik werkte keihard, had volop perspectief en had grote ambities.
Ik had echter het geluk dat een tweede golf me omgooide zodat ik weer lucht kreeg en me naar de kant deed drijven. Zo kreeg ik letterlijk een tweede kans.

Betekenis

Denk dat ik toen ook onbewust besloten heb dat, wanneer ik een betekenisvol leven wil leiden, ik dat ook daadwerkelijk moest gaan doen.
Antwoord dus op de vraag: ‘Wat wil ik nalaten, hoe ben ik van betekenis?’
Dat was mijn kantelpunt om anders naar mijn leven te kijken. Het leven dat ik nu leid met een glimlach en waarbij ik overtuigd ben van de bijzondere toegevoegde waarde die ik voor anderen mag hebben.
En ja; ik heb het ook 5 jaar ontzettend zwaar gehad met revalideren en immense dieptepunten. Op dit moment is de situatie dat ik 85% van mijn lijf niet meer kan aansturen. Ik ben verlamd vanaf mijn borsthoogte en kan ook mijn handen niet  gebruiken. Behoorlijk wat uitdagingen dus.

Het tweede life changing event was echt dat ‘Carlosmomentje’.
Stel je voor; je schrikt ‘s nachts wakker op de Intensive Care in een ruimte die je niet kent en zelfs in een lichaam dat je niet kent. Je schreeuwt het uit en er komt niemand want het verplegend personeel was het gewend dat duikslachtoffers nu eenmaal in paniek raken. En wanneer er dan na lang schreeuwen toch iemand komt, kijkt die alleen of alle apparatuur goed werkt om zich dan weer om te draaien.

Carlos

En toen kwam Carlos! Een verpleger op de Intensive Care. Carlos die begreep dat menselijke aandacht onmisbaar is. Die zijn hand op mijn schouder legde waar ik dat nog wel kon voelen en zei: “It’s OK”. En dat was alles wat op er dat moment nodig was! Even een hand op mijn schouder voelen en horen; ”It’s OK”.

Toen ik hem later vertelde wat hij op dat moment voor mij betekend had was zijn reactie echter: “Dat is toch normaal, dat hoort toch bij het werk, dat had toch iedereen gedaan.”
Ik realiseerde me op dat moment hoe gemakkelijk een mooi compliment met alle goede bedoelingen kan worden weggewuifd.

Ik bleef echter aanhouden en toen hij mijn woorden eenmaal binnen liet komen, realiseerde hij zich dat het weliswaar voor hem normaal was om aandacht te hebben voor zijn patiënten, maar dat hij in mijn geval met zo iets kleins heel veel voor mij had betekend.

Klein gebaar groot geluk

Daar is het begrip ‘Carlosmomentje’ uit ontstaan: klein gebaar – groot geluk! Iets dat voor jou klein is, kan voor de ander wezenlijk veel toegevoegde waarde hebben.

In eerste instantie dacht ik nog dat dit iets was tussen Carlos en mij, maar dat moment is nu symbool komen te staan voor miljoenen verschillende soorten momenten dat voor jou kleine gebaren, een mega impact kunnen hebben op anderen.
Het is dan ook super mooi om anderen nieuwsgierig te maken door hen te vragen “En wat zijn nu jouw ‘Carlosmomentjes’?”
Je kunt een hele drukke dag gehad hebben maar met een glimlach thuis komen omdat je kunt nagenieten van zo’n ‘Carlosmomentje’. Het enige wat je hoeft te doen is ervoor open te staan.

In iedereen zit een Carlos. Daar hoef je niets voor te doen. De vraag is alleen: sta je daarvoor open en ben jij nieuwsgierig naar hoe je eigen momentjes te maken?”

Wat is jouw definitie van leiderschap?

Jaap: “Mijn definitie van leiderschap is vooral het ‘voorleven’; het eerst zelf te doen en te ervaren. Ik ga niet van anderen iets vragen dat ik niet zelf bereid ben te doen of eerst zelf heb gedaan (misschien zelfs in de overtreffende trap).
Ik denk ook dat het mooi is dat je anderen ook niet zegt wat ze moeten doen maar hen slechts handreikingen doet en ze keuzes geeft.
Het mooie van dit soort leiderschap is dat mensen dan zelf een keuze maken. Ze krijgen daarna ook de credits voor de resultaten die ze behalen.
Leid het leven dat je wilt leven. Je hebt niet op alles invloed. Er zijn echter een heleboel zaken waar je wél invloed op hebt en waar het mogelijk is je eigen rol in te vinden. Voor mij is het heel bijzonder dat ik daar juist mensen nieuwsgierig naar mag maken en dat ze daar ook nog eens blij van worden!”

Leiderschap komt ook om de hoek kijken bij het doorvoeren van veranderingen in organisaties. Hoe zie jij dat? 

Jaap: “We hebben het inderdaad vaak over ‘doorvoeren van veranderingen’. Eigenlijk betekent dit dat het management dan al voor de medewerkers heeft besloten wat de nieuwe koers gaat worden.
Mijn ervaring is dat, wanneer je je mensen erin betrekt, je misschien wel op hetzelfde uit zou kunnen komen maar ook dat je zelfs op iets groters of beters zou kunnen uitkomen. Ik heb een mooi voorbeeld daarvan in mijn boek beschreven waar een ondernemer met heel goede resultaten de ervaring en kennis van zijn medewerkers gebruikt om slimmer en ook sneller te werken.


Het is veel eenvoudiger om oplossingen te laten bedenken door mensen die met specifieke zaken dagelijkse ervaring hebben dan zélf op afstand oplossing te bedenken vóór anderen. Als management hoef je alleen maar te faciliteren, je hoeft alleen maar je mensen in staat te stellen in beweging te komen. Stel dus je medewerkers een wat vaker de vraag: ”Wat heb jij nodig om je functie goed uit te voeren?’
Het is een denkfout wanneer we menen dat we anderen in beweging moeten krijgen. Het mooiste is gewoon om samen met je mensen een visie te ontwikkelen en dan samen in actie te komen om die in de wereld te zetten.

Maak je mensen nieuwsgierig naar de toegevoegde waarde áchter hun werk. Wat is de grotere bijdrage die ze leveren met wat ze dagelijks doen? Een stratenmaker legt bijvoorbeeld niet alleen stoeptegels maar maakt je huis op een mooie manier toegankelijk. Voor mij als rolstoelgebruiker toevallig nog eens super belangrijk! ????”

Hoe kunnen ‘Carlosmomentjes’ leiders helpen?

Jaap: “De definitie van een ‘Carlosmomentje’ is ‘klein gebaar – groot geluk’. Het is iets dat jou amper moeite kost maar voor de ander van wezenlijk belang is.

Het is ook iets waar je tot nu toe niet bij stil hebt gestaan maar waar anderen blij mee zijn en jou daar onbewust of bewust enorm om waarderen.
Wat ‘normaal’ is voor jou, kan voor anderen ontzettend belangrijk zijn.”

‘Carlosmomentjes’ helpen de échte meerwaarde van je mensen en de organisatie naar voren te halen. Iedereen is belangrijk op zijn eigen plek en kan op zijn eigen plek ook iets bijzonders toevoegen.
Een receptiefunctie is bijvoorbeeld niet alleen slechts het ontvangen en doorverwijzen van mensen maar vooral bezoekers welkom heten binnen bij de organisatie. Op dezelfde wijze zorgt iemand in de groenvoorziening ervoor dat mensen kunnen genieten van een mooie openbare ruimte. Dat geldt voor alle beroepen; een verpleegkundige, een docent. Noem maar op.
Wanneer medewerkers zich niet uitsluitend focussen op hun taak maar veel meer op wat ze bijdragen en jij als manager je mensen hierbij inspireert, maakt dat hun werk veel verantwoordelijker en leuker. Meedenken hoe zaken dan nog beter of anders kunnen wordt een natuurlijk gedrag. Stel je de impact van dit alles op de organisatie eens voor en bedenk hoe veel gemakkelijker (en ook leuker) de taak van managers hierdoor wordt.
Noem het wederkerigheid.

Wederkerigheid

Toen ik Carlos na 10 jaar weer zag, gaf hij aan dat hij niet alleen mijn leven veranderd had maar dat ook ik zijn leven veranderd had.
Het ‘Carlosmomentje’ is altijd bijzonder omdat jij iets doet wat de ander veel oplevert. Er kom echter ook altijd iets terug waar jij op jouw beurt dan weer blij van wordt.
Geweldig toch om op die manier organisaties vorm te geven!

Het is hierbij als leidinggevende wél belangrijk om dit te blijven faciliteren. Het is geen eenmalig iets en niet gekoppeld aan onmiddellijk succes. De praktijk is nog te vaak dat we medewerkers best ruimte willen geven, echter dit dan tot het moment dat het één keer misgaat. Dan trekken we aan de noodrem.
Voor mij zijn dat juist de momenten dat mensen rugdekking nodig hebben en er samen wordt gekeken wat goed ging en wat er dan beter of anders kan. Kijken dus op de manier van ‘hoe kunnen we hiervan leren’. Dát is het moment van een ‘Carlosmomentje’.

‘Carlosmomentje’


Een ‘Carlosmomentje’ is dus veel meer dan alleen een complimentje (overigens zijn een complimentje of een bedankje zeer waardevol). Iedereen wil het gevoel hebben dat hij of zij gezien wordt en gewaardeerd. Focus je daarom wat er wél is bereikt.

Ik vraag in mijn lezingen wel eens aan de zaal wat de reactie van management is wanneer 8 van de 10 doelstellingen zijn gerealiseerd. Juist, je raadt het al; de aandacht gaat uit naar de twee doelstellingen die niet zijn behaald. Draai dat eens om en waardeer de bereikte resultaten. Dat werkt motiverend en triggert de ambitie van je medewerkers. Vervolgens is het ook gemakkelijk om te ontdekken waarom de overige twee doelstellingen niet zijn bereikt.”

Wat is jouw overall advies aan mensen die, op welke wijze dan ook, verantwoordelijk zijn voor het goed kunnen functioneren en het zich kunnen ontwikkelen van anderen?

Jaap: “Tja, eenvoudig, huur Jaap Bressers als spreker in ????

Benoem wat goed gaat, faciliteer die ‘Carlosmomentjes’!
Ik merk dat bij organisaties te vaak geldt: ‘Dit moet gebeuren’. Er wordt echter amper bij stilgestaan bij de inbreng die medewerkers zelf moeten hebben of dat medewerkers  ook wel willen of kunnen wat er plots van hen verwacht wordt.

Het mooie van een ‘Carlosmomentje’ is dat je de intrinsieke motivatie van mensen aanwakkert zodat ze bij zichzelf voelen: “Dit wil ik!” Dit past bij mij.” “Dit kan ik!”. Mensen komen zo in beweging.
Dit werkt veel beter dan de top-down benadering van: “dit moet er gaan gebeuren”.
Nog één stap verder: enthousiaste medewerkers zorgen voor enthousiaste klanten!

Waar wil je voor jezelf nog allemaal bereiken?  

Jaap: Mijn droom is: iedereen op de wereld een ‘Carlosmomentje’ ervaren! Een grote droom, maar geen target. Op het moment dat ik die droom uitspreek, komen er mooie mensen op mijn pad en loopt alles eigenlijk vanzelf.
Op het moment dat ik in die zee dreef was ik super ontevreden. Dat zal me niet meer gebeuren omdat ik nu een intens bijzonder leven leidt omdat ik echt iets moois mag doen. Ik zal ook dagelijks de keuzes blijven maken die bij me passen en in die lijn liggen. Waar me dat uiteindelijk brengt zie ik wel.

We stellen ons allemaal targets: ‘Wat wil ik over 3 – 5 – 10 jaar bereikt hebben en hoe succesvol, moet ik dan zijn’.
Ik ben gestopt met targets en doelen. Zonde van de energie.
Je weet; ik wilde optreden in Carré. Dat is me ook gelukt.
Ik heb er echter maar effectief vier dagen van nagenoten terwijl ik er vijf jaar keihard voor heb gewerkt.
Wanneer je daar een kosten-baten analyse op loslaat …….…..

We blijven onszelf voortdurend die targets voorhouden.
Vervang targets en doelen eens door te gaan denken in termen van vandaag en morgen. ‘Hoe kan ik gewoon vandaag een kleine stap zetten in de richting van mijn droom?’
Achteraf gezien, wanneer ik dat eerder in de gaten gehad, had het misschien minder dan vijf jaar geduurd om in Carré te staan.
Laat je eenmaal die targets los, blijf je ook veel gemakkelijker open staan voor alles wat op je pad komt. Mijn advies: Geef wat je wilt de ruimte en het komt vanzelf naar je toe.”

Wat mogen mensen van je programma verwachten? 

Jaap: “Met het programma van Jaap Bressers zitten we in de sprekersmarkt en worden we eenmalig ingevlogen op bijzondere momenten. Het mooie wat ik dan mag doen, is in één uur mensen ‘raken en vermaken’. Anders gezegd; het intrinsiek mensen aanwakkeren en hen laten ervaren “Hoe kan IK het verschil maken”.

Ik lever uitsluitend maatwerk. Dat wil zeggen, ik wil weten wie er in de zaal zit. Natuurlijk probeer ik altijd hun verwachtingen te overtreffen.
Ik doe alles met humor en het blijft me ook ontroeren dat mensen me soms jaren later nog eens bellen en vertellen hoe hun leven is veranderd.

Ik geef lezingen over diverse thema’s. De rode draad is echter altijd om de toehoorders te laten voelen: ‘Jij bent op jouw plek veel belangrijker dan je tot nu toe hebt gedacht’. Met kleine dingen kunnen mensen heel veel impact hebben!”

“Alles wat ik vertel is echter niet mijn verhaal. Het is het verhaal van ons allemaal.”

——————————————

En nu jij 


Hoe wil jij vanaf nu op jouw manier het verschil gaan maken en je eigen ‘Carlosmomentjes’ in de wereld zetten?
Op welke manieren heb je al het verschil voor anderen gemaakt en dus al ‘Carlosmomentjes’ gecreëerd?

Hoe ga jij geluk in je organisatie bevorderen?

Voor wat betreft dat laatste; deel deze als comment hieronder. Onder de inzenders die hun ‘Carlosmomentjes’ delen, worden drie door Jaap gesigneerde boeken verloot!

Schrijf gerust ook je comment wanneer je niet geabonneerd bent op onze nieuwsbrief en dus de artikelen van W2 Insight niet automatisch krijgt.
Stuur dan wel nog even apart een mailtje naar [email protected] met je contactgegevens.

Deel dit artikel ook met iedereen waarvan je denkt dat het voor hen van waarde kan zijn!

Heb vandaag nog je eigen Carlosmoment!

Jos Luypaers

TIP: bezoek ook de website van Jaap Bressers met tal van leuke artikelen, filmpjes en inspiratie!

4 reacties op “Leiderschap op het podium

  1. Inge Ketels zegt:

    Wat een super tof artikel, Jos en Jaap! Dank je wel daarvoor.
    Vorige week sprak ik voor 250 mensen, een lezing rond energie en veerkracht. Achteraf vroeg ik iemand wat hij eruit mee had genomen. Dat was mijn uitdaging om 21 dagen lang ‘s ochtends iemand waar je mee samenwerkt een bericht te sturen, waarin je je waardering uit voor die persoon. Hij had net afgesproken met zijn collega om dat te doen.
    Ik voelde me super dankbaar … en ben nu natuurlijk ook erg benieuwd naar wat het gaat opleveren.
    hartelijke groet,
    Inge Ketels

  2. Josje zegt:

    De antwoorden van Jaap in het interview hebben me echt geraakt. Mijn complimenten voor het initiatief Jos.
    Mijn ‘Carlosmomentje’: ik heb vandaag bloemen meegenomen voor mijn man en hem gezegd dat ik blij ben met hem in mijn leven. Hij was er helemaal door ontroerd.

  3. Francine zegt:

    Afgelopen zaterdag hebben we onze nieuwe keuken gekocht. Één persoon gaf hierbij de definitieve doorslag voor de keuze van de winkel en dat was Willemijn. Ze was gewoon authentiek, eerlijk, open en een visitekaartje voor haar bedrijf. Natuurlijk heb ik haar dat gezegd. Ze bloosde ervan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Opdrachtgevers die in onze aanpak geloven