7 tips om de motivatie in je team om zeep te helpen! (Zonder enige moeite)
Drieluik
In ons mooie vak van teamontwikkelaar draait alles erom om, samen met leidinggevenden, teams te ontwikkelen die vanuit motivatie, betrokkenheid en passie samenwerken en zo tot ongekende resultaten komen.
In de komende drie artikelen nemen we je mee op reis en laten we zien wat hierin wel en wat niet (meer) ‘werkt’.
In dit eerste artikel focussen we ons op het laatste: een zevental gedragingen van managers die groei en ontwikkeling van medewerkers en de resultaten van teams juist in de weg staan en elke vorm van motivatie de das om kunnen doen.
Wellicht minder positief, maar wel essentieel om te benoemen omdat ze helaas nog steeds voorkomen in hedendaagse organisaties.
7 keer de mist in!
7 gemakkelijke manieren om alle motivatie in een team de das om te doen.
-1- Geef je teamleden vooral geen helderheid over de plannen van je afdeling of je bedrijf. Communiceer alleen het hoognodige en neem zélf beslissingen over veranderingen zonder inspraak van de werkvloer. Laat medewerkers in het duister tasten. Ze komen er vanzelf wel achter welke veranderingen zijn doorgevoerd.
-2- Laat je medewerkers zoveel mogelijk zélf opknappen. Zorg ervoor dat je altijd druk met andere zaken bent en niet bereikbaar bent als mensen met vragen zitten. Reageer geïrriteerd en als ze tóch een probleem bij je aankaarten of ontken dat er een probleem is.
-3- Geef medewerkers geen vrijheid om hun eigen werkzaamheden in te richten, maar vertel ze wat ze moeten doen en hoe ze dat moeten doen. Geef ze hierbij veel verantwoordelijkheden en weinig bevoegdheden.
-4- Zorg ervoor dat regels, voorschriften en beleid de hoeksteen zijn van je management filosofie. Probeer mensen telkens te betrappen wanneer ze iets verkeerd doen en verzeker je ervan dat ze verdraaid goed weten dat hun baan elk moment op de tocht staat.
-5- Voor medewerkers is het belangrijk dat ze trots zijn op hun werk en erkenning hiervoor krijgen. Deze behoefte kun je tackelen door bijvoorbeeld je mensen voortdurend van projecten af te halen en ze ergens anders te plaatsen of door hun werk van hen over te nemen als het in jouw ogen écht belangrijk wordt.
-6- Wanneer je met je mensen in gesprek gaat, praat dan vooral met ze over hun resultaten en vraag niet hoe het met hen als mens gaat of wat ze van jou nodig hebben. Focus daarbij op wat niet goed gaat.
Wanneer je team toch onverhoopt een succes behaalt, negeer dit dan. Vertel ze in plaats daarvan vooral wat er niet goed is gegaan en wat de volgende keer beter kan en moet.
-7- Ontzeg je medewerkers elke vorm van bijscholing, training of ontwikkeltrajecten en maak duidelijk dat dit tijdsverspilling is. Ook van feedback kunnen mensen leren dus geef je uitsluitend kritiek.
Motivatie
De resultaten van elk team en de motivatie bij medewerkers staan altijd in direct verband met de stijl van leidinggeven van hun manager of leidinggevende. Het zal duidelijk zijn; bij voorgaande situaties is het (proberen) medewerkers te motiveren volslagen zinloos. Geen enkele vorm van teambuilding, training, hei-sessies of team-uitjes kan de schade repareren die vanuit dit soort van management ontstaat.
Ezels of mensen?
In het kader van motivatie wordt nog vaak gedacht dat we medewerkers kunnen motiveren met meer salaris of betere secundaire voorwaarden. Helaas kun je je mensen niet echt motiveren door ze op deze manier te belonen omdat het effect van korte duur is. In tegenstelling tot een ezel die je een wortel aan een stok voorhoudt, zijn mensen geen ezels.
Tip van de sluier: Hoe dan wel?
We praten op de werkvloer veel te weinig over vertrouwen. We doen wel alsof vertrouwen er niet toe doet bij het behalen van onze targets, maar in feite is vertrouwen het enige waar het om gaat als het om het realiseren van duurzame resultaten gaat. Wanneer je medewerkers jou niet vertrouwen, zul je je regelmatig afvragen waarom zaken niet lopen zoals ze moeten en jij je doelen niet haalt. Wanneer je echter een werkomgeving hebt gecreëerd die gebaseerd is op onderling vertrouwen dan is het behalen van doelen een automatisch gevolg van samenwerking en van een optimale interactie tussen jou en je mensen. Je hoeft alleen maar zélf mens te zijn en ervoor te zorgen dat medewerkers ook zichzelf kunnen zijn en ze te aan te zetten hun talenten en capaciteiten volledig in te zetten.
Wordt vervolgd!
Een heel herkenbaar patroon, Jos en Kleis. Ik ben benieuwd naar het vervolg!