‘Klagen’ en een ‘klaagcultuur’ is op vele vlakken enorm schadelijk voor intermenselijke relaties en voor de samenwerking binnen teams.
‘Klagen’ is daarom ook een veelvoorkomend thema in onze leiderschapsprogramma’s.
Onze column in het vakblad Medisch Ondernemen over ‘Klagen op het werk’, heeft begin dit jaar zoveel losgemaakt bij de lezers ervan dat wij ditmaal voor de camera zijn gekropen en dit thema wederom bespreken.
Ons doel met deze video: Onze eigen trouwe volgers weer uitdagen door jullie nu te vragen om, samen met ons, het fenomeen van ‘klagen’ de kop in te drukken.
Bekijk onze Video hier:
Waarom klagen we eigenlijk?
Het antwoord: M.O.V.E
• Macht.
Mensen proberen je in hun ‘kamp’ te krijgen. Wanneer puntje bij paaltje komt willen ze dat je voor hen kiest (politieke partijen bijvoorbeeld).
Kinderen doen dat ook bij hun moeder: “Mam… weet je wat… heeft gedaan?”
De remedie bij dit soort klagers is niet reageren of tegen de ander zeggen:
“Volgens mij hebben jullie twee nog iets te bespreken”.
• Opscheppen
Deze klagers zeggen zo eigenlijk: “Ik ben beter dan de ander”. “Dat minpunt van die ander heb ik niet!” of “Mijn standaard ligt veel hoger dan die van de ander!”.
Kijk maar eens in het verkeer en het klagen over het weggedrag van anderen; lees: “Ik rij veel beter, veiliger, verantwoordelijker dan…..”.
Roddelen valt bijvoorbeeld ook onder deze rubriek.
De remedie bij deze klagers: geef ze een compliment in de trant van:
“Wat fijn dat jij dan zo’n goede chauffeur bent!“.
• Vragen om aandacht.
Wanneer ik klaag dan krijg ik aandacht, word ik gehoord of gezien.
Geef in zo’n geval positieve aandacht!
De remedie bij deze klagers is je vraag: “Wat gaat er wél goed in je leven?”
• Excuus voor het eigen slechte functioneren of presteren.
Dergelijke klagers zeggen eigenlijk: “Het is niet mijn schuld,” of: “Ik kan er niets aan doen want…”.
Deze klagers geven met hun klagen eigenlijk anderen om welke reden dan ook schuld.
Klagen vanuit deze optiek betekent ook dat deze mensen niet naar een oplossing zoeken. Sterker nog; elke oplossing die jij aandraagt, wordt afgedaan met: “Ja, maar…,” of “Kan niet, want…”.
De remedie bij deze klagers is vragen: “Stel dat het toch mogelijk zou zijn, hoe zou je het dan aanpakken?” of: “Hoe ga je het de volgende keer aanpakken?”.
Klagen ‘kost’ teveel
Het zal je duidelijk zijn dat het fenomeen Klagen veel negativiteit met zich meebrengt, niets oplost, veel tijd (en dus geld) kost, anderen benadeelt en eigenlijk alleen maar inbreuk doet op je eigen integriteit en persoonlijke verantwoordelijkheid.
Stop er dus alsjeblieft mee!
Doe mee met de Challenge!
Download dan hier de instructies