Negativiteit de wereld uit

Doe eens lief

Ik weet niet hoe jij het ervaart, voor mijn gevoel voert negativiteit en een negatieve nieuwsvoering steeds meer de boventoon in de media. Ooit heb ik persoonlijk daar CNN een mailtje over gestuurd waarbij ik tevens een appèl deed op hun verantwoordelijkheid om in hun uitzendingen ook aandacht te besteden aan goed nieuws en aan mooie positieve initiatieven van mensen.
Hun reactie was echter veelzeggend: “Dear viewer, good news doesn’t sell”.

Laatst zag ik nog een filmpje hierover op de NOS website. Bekijk het eens want het verklaart best veel.

Wij zelf!

Echter, niet alleen in de media ligt de focus te vaak op zaken die niet goed gaan. Ook als mensen dragen we ons steentje bij aan het verspreiden van negativiteit. Zo verkondigen we immers graag waar anderen steken laten vallen, waar de overheid tekort schiet of waar bijvoorbeeld instanties hun werk niet goed doen.

We verkondigen ons ‘gelijk’ waardoor de ander automatisch ongelijk krijgt. We denken dan ook vaak in termen van ‘alles of niets’ en vergeten te nuanceren.

Verziekte (bedrijfs)cultuur

Wanneer ik specifiek kijk naar de aandachtsgebieden van ons bureau OrganisatieGroei, is dit ook binnen organisaties aan de orde. Wat daar opvalt is dat leidinggevenden en collega’s zich geregeld schuldig maken aan het ‘praten over’ i.p.v. het ‘praten met’.
Je zult het ook zelf ervaren hebben dat het ‘praten over’ te vaak het karakter krijgt van roddelen, klagen en zelfs kwaadspreken.

Natuurlijk krijgt degene waarover het dan gaat, dit niet mee en kan zich dus ook niet verdedigen.

Het merendeel van onrust binnen organisaties, teams en tussen collega’s begint hiermee. Wanneer dit ook maar lang genoeg aanhoudt, wordt het een verziekend onderdeel van een bedrijfscultuur en gaan onderling vertrouwen en veiligheid op de helling, met alle gevolgen van dien.

“Verbeter de wereld, begin bij jezelf”

Nu is het altijd gemakkelijk om naar anderen te wijzen en ons hoofd te schudden wanneer anderen niet doen wat wij van hun verwachten of niet handelen conform onze waarden en normen.
Het is ons als mensen ook eigen dat we meteen een afkeurende mening hebben wanneer anderen in onze ogen niet goed bezig zijn.

Wanneer je het eens bent met wat ik hier tot nu toe heb geschreven, is meteen ook de opdracht duidelijk: Kijk eens wat vaker in je eigen ‘spiegel’ en start zélf met (nog) meer positief gedrag.

Ghandi heeft dat ooit mooi verwoord met zijn uitspraak:

“Wees de verandering die je in de wereld wilt zien”

Positieve ontwikkelingen

Gelukkig gonst het in de wereld ook van kleine en grote mooie en positieve initiatieven. Ook al krijgen deze (nog) weinig aandacht, ze zijn er wel!
Laatst had ik bijvoorbeeld een mooie ontmoeting met Maartje Bregman die met haar radioshow, blogs en het magazine Happy Times met een positieve insteek de wereld een beetje mooier wil maken.
Een ander mooi initiatief is dat van haar naamgenoot (geen familie) Rutger Bregman.
Rutger heeft o.m. de boeken “De meeste mensen deugen” en “Morele Ambitie” geschreven.
Met zijn initiatief dat hierop is gevolgd; The School for Moral Ambition, richt hij zich op professionals en inspireert hij hen om hun talenten in te zetten voor zaken die de wereld beter maken.

Kleine stapjes

Ik hoop dat ook Jij nu een klein beetje geïnspireerd bent en dat je afvraagt: “Wat zou IK kunnen doen?”
Het antwoord is heel eenvoudig; zodra je merkt dat er iets in je omgeving niet goed gaat, kijk dan of- danwel wát jij kunt doen om de situatie te verbeteren of op te lossen.
Alles wat je doet, ook al lijkt het een ‘druppel op een gloeiende plaat’, kan bijdragen aan een mooiere wereld. Wees ook niet teleurgesteld als een direct resultaat uitblijft. (Zoals bijvoorbeeld mijn mailtje naar CNN 😊).

Mooi is het ook dat kleine dingen die geen moeite kosten, veel positiviteit kunnen genereren. Bijvoorbeeld een complimentje geven, een vriendelijke lach, snel een helpende hand bieden of iemand voor laten gaan in het verkeer.

Word je ook bewust van je eigen gedrag. Welk persoonlijk gedrag van jou vind je eigenlijk minder positief en kun je veranderen? Start daar met een verandering en wees ook niet te streng voor jezelf wanneer het niet altijd meteen lukt. Een voetreis naar Rome begint immers altijd met de eerste stap.

Uitdaging

Natuurlijk wil OrganisatieGroei je verder op weg helpen en hebben we een uitdaging voor je.
Wil je nl. stoppen met negatieve communicatie in de vorm van roddelen en klagen, lees dan nog eens onze artikelen “Klagen en bedrijfscultuur” en  “Stop met klagen” van een aantal jaren terug. Tevens kun je daar nog een inspirerende video bekijken.

Wil je de vervolgens deze uitdaging aangaan, krijg je van ons gratis alle materialen.
Reageer hiertoe onder in de comments en stuur ons een mail met de gegevens waar de info naar toe kan worden gestuurd.

Succes en natuurlijk veel positiviteit!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Opdrachtgevers die in onze aanpak geloven