Een klaagcultuur: ‘killing’ voor iedere organisatie

‘Eigenaarschap’: De belangrijkste pijler onder je teams.

Eigenaarschap betekent in het kort: vanuit verantwoordelijkheid een echte bijdrage leveren.
Net als pijlers van bijvoorbeeld een brug, vraagt ook die van Eigenaarschap om onderhoud omdat er diverse factoren zijn die deze pijler ernstig kunnen verzwakken.

We blijven het zeggen hoor!


We hebben er al eerder over geschreven; een belangrijke factor die deze pijler stevig kan aantasten heet ‘Klagen’. We komen deze factor ook nog veel te vaak tegen in de teamprocessen en MD trajecten die we met W2 Insight begeleiden. ‘Klagen’ blijft nog een heikel punt dat zorgt voor veel onnodige strubbelingen, verzuim en efficiencyverlies in organisaties.  Een klaagcultuur is écht ‘killing’ voor organisaties en mensen die optimaal willen functioneren en presteren.

De kern


Meteen ook maar naar de kern: Waarom klagen we over andere mensen?
Antwoord: Omdat het gewoon lekker voelt, minimale risico’s met zich meebrengt en super gemakkelijk is.

Klagen voltrekt zich in cirkels: Iemand ergert ons. We zijn niet tevreden met hoe ze zich gedragen. We raken boos, gefrustreerd of voelen ons bedreigd. Die gevoelens hopen zich op in ons lichaam als negatieve energie,
Wanneer we dan klagen over de ander, laten we die opgekropte energie weer los. Dat is waarom we dingen zeggen als “Even mijn hart luchten” of “Ik ben stoom aan het afblazen”.

Als we bovendien klagen bij mensen die het met ons eens lijken te zijn – en dat doen we natuurlijk bijna altijd – vragen we eigenlijk om troost, kameraadschap, verbinding, steun en bevestiging van ons ‘gelijk’.

Verslavend


Telkens wanneer we klagen voelen we ons, al is het maar voor even, zelf even beter. Het is een redelijk betrouwbaar psychologisch proces dat zelfs verslavend kan werken.
Dat laatste is ook een belangrijke reden dat we bijna nooit rechtstreeks klagen tegen de persoon die de oorzaak is van onze onvrede en die alles ook zou kunnen oplossen. Nee, in plaats daarvan klagen we bij onze collega’s, vrienden of bekenden. We willen eigenlijk geen oplossing van het probleem, we willen aandacht, willen ons eigen (verkeerde) handelen goedpraten en zijn op zoek naar ons eigen gelijk en naar bondgenoten.

Negatief?


Klagen heeft een aantal zeer vervelende gevolgen. Naast een forse tijdverspilling zorgt het voor verdeeldheid, sloopt het betrokkenheid, versterkt het ontevredenheid en is het een ‘killer’ voor het vertrouwen tussen mensen en teams.
Klagen en een klaagcultuur vergt veel energie terwijl het niets oplost. Integendeel! Door het klagen worden de aanvankelijke frustraties alleen maar groter. Niet alleen bij jou maar ook bij anderen.

Een mooie Quote: ‘Klagen is een gewelddadige stap naar nietsdoen’.

Wanneer je klaagt, geef je jezelf namelijk een vrijbrief om je eigen verantwoordelijkheid niet te hoeven nemen. Klagen vervangt de noodzaak om te handelen.

Hoe anders?


Stop met klagen wanneer dat gemotiveerd wordt door je eigen behoefte aan aandacht of steun van anderen. Ga de eerder genoemde negatieve energie goed gebruiken en kanaliseren in een productieve actie. Welke actie dat is? Heel eenvoudig: ga klagen tegen de persoon die de oorzaak is van je klachten en die het dus ook kan oplossen!

Emotionele moed


Het lijkt een lastige actie om te doen. Het vraagt om lef en eigen integriteit. Het vraagt van jou dat je jezelf in de spiegel aankijkt en kritisch reflecteert op je behoefte om te klagen. (“Waarom klaag ik eigenlijk?”)
Weet echter dat deze actie waarschijnlijk veel productiever is. Je pakt problemen namelijk meteen bij de wortel aan. In plaats van verholen kritiek te hebben, ga je rechtstreeks feedback geven. In plaats van de negatieve invloed te zijn als de ‘klager’, word je de leider. Je gaat ‘staan’ voor je zaak.

De ander


Natuurlijk weet je nooit hoe de ander op jouw actie reageert. Daarom is het ook belangrijk om te allen tijde respectvol te blijven in je feedback. Vraag de ander naar de reden van zijn gedrag, vraag naar wat hem of haar dwars zit en biedt waar mogelijk ook je hulp aan.

Onze Uitdaging……..


In een eerdere blog hebben we je al uitgedaagd tot een ‘Nooit meer Klagen Challenge’.
Dat doen we nu weer! Doe je mee?
Mail ons en we sturen je de materialen.

Nooit meer klagen als teameffort binnen je organisatie?
Doe de leuke, praktische en uitdagende workshop met ons waarmee je een klaagcultuur binnen je team of je organisatie meteen grondig aanpakt en in één moeite door ook iedereen leert goed met feedback om te gaan.

Mail ons en we nemen contact met je op.

In een persoonlijk gesprek even ‘sparren’? Dat kan. Klik op de button en maak rechtstreeks een afspraak.

Plan een gratis strategiesessie in! 

De inhoud van deze blog is mede geïnspireerd door het werk van Will Bowen en Peter Bregman.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Opdrachtgevers die in onze aanpak geloven