3 tips die zorgen voor succesvolle teams
Heb jij het ook al meegemaakt; collega’s die plots anders tegen je praten en het hebben over je ‘rode’ gedrag in een vergadering of je typisch ‘blauwe’ manier in de aansturing van je teams?
Vanwaar die kleuren? Wat heb je er in hemelsnaam aan?
Met dit artikel laten we je zien hoe de vork nu precies in de steel zit.
Nog belangrijker: je krijgt 3 concrete tips die jij als ondernemer, directeur of leidinggevende meteen kunt toepassen bij het aansturen van je teams.
Als bonus delen we aan het einde ook iets over optimale team-samenstelling.
Al nieuwsgierig geworden? Wil je nu al weten hoe jij door dit ‘kleurendenken’ een optimaal team en organisatie krijgt? Plan dan alvast een gratis online gesprek in.
Tip 1: DENK IN KLEUR!
Het indelen van organisaties in kleur is ontwikkeld door onderzoekers op het gebied van organisatieontwikkeling zoals Graves en DeCaluwé. Dit ‘kleurendenken’ wordt nu niet alleen toegepast. op organisaties, maar ook op teams en individuele teamleden. Ons instrument Personalcolor brengt het voorkeursgedrag van iemand in beeld.
Wat andere modellen missen; Personalcolor genereert naast het zelfbeeld ook het feedbackbeeld van hoe anderen deze persoon ervaren (360 graden feedback). Waardevolle inzichten gegarandeerd!
In Personalcolor wordt het persoonsprofiel uitgedrukt in de nu gebruikelijke 4 kleuren, te weten: Rood, Geel, Groen en Blauw.

Betekenis van de kleuren
(Probeer jezelf ook eens te herkennen!)
Rood representeert daadkracht, focus en doelgerichtheid. Mensen die als ‘Rood’ worden getypeerd, zijn gedreven, resultaatgericht, extravert en gefocust op winnen. In communicatie met anderen zijn ze direct, sturend en soms (te) kort door de bocht. Ze zijn niet bang voor confrontaties en hanteren regelmatig de uitspraak: “Wrijving maakt glans”.

Geel typeert creativiteit, optimisme. Mensen met een Geel profiel zijn extravert en mensgericht, gaan gemakkelijk contacten aan. Ze houden van gezelligheid. Uitbundig en creatief als ze zijn, hebben ze vaak een hekel aan regels en kaders. Ze denken liever ‘Out of the box’. Ze staan graag in het middelpunt en vinden het niet prettig om genegeerd te worden.

Groen staat voor eigenschappen als: betrouwbaar, stabiel en gericht zijn op de ander. Communicatie is zeer belangrijk en ze weten zich goed in de ander te verplaatsen. Het zijn de zgn. “mens-mensen”. Als zodanig zijn ze ook wat meer introvert en hebben ze veel moeite met types die gaan voor resultaat en hierbij minder stilstaan bij menselijk aspecten.

Blauw tenslotte staat voor correct en precies gedrag. Mensen met een Blauw persoonsprofiel houden van structuur, regels en duidelijkheid. Het zijn denkers die zaken analyseren voordat ze een beslissing nemen. Ze gaan zorgvuldig te werk en gruwelen van de nonchalance van bijv. de ‘Gele’ types. Ze vinden het soms ook lastig om kritiek te krijgen.
Tip 2: ALLES IS WAARDEVOL
Elke kleur heeft unieke kwaliteiten en een eigen manier van naar de wereld kijken.
De ‘kleuren’ vullen elkaar aan en samen bepalen ze het SUCCES van je team(s). Zorg dus dat ieder teamlid werk doet dat past bij zijn of haar ‘kleur’.
- Rode types: doelgericht en actiegericht werk, bijvoorbeeld project- of resultaatsturing.
- Creatieve Gele types: niet de administratie, maar innovatie of conceptontwikkeling.
- Correcte Blauwe types: structuur, processen en nauwkeurige taken.
- Groene types: ondersteuning en samenwerking, niet direct sales met hoge targets.
Tip 3: LEER JE TEAMLEDEN DEZELFDE TAAL!
Zorg ervoor dat ieder van je teamleden weet wat zowel zijn of haar eigen ‘kleur’ is als die van alle andere teamleden. Dit zorgt ervoor dat je teamleden ook elkaars sterke en zwakke kanten leren kennen en elkaar kunnen helpen. Zo voorkom je dat teamleden onvoldoende samenwerken of elkaar bekritiseren omdat ze geen begrip voor elkaar hebben. Personalcolor zorgt voor wederzijds begrip, samenwerking en open communicatie!

Bonustip: TEAM-SAMENSTELLING
Teams groeien en bij het aannemen van nieuwe mensen is het begrijpelijk dat de selecteur onbewust een voorkeur heeft voor kandidaten die ‘zijn kleur’ hebben. In de praktijk komen we dan ook geregeld teams tegen die qua kleur te eenzijdig zijn samengesteld. Je kunt je voorstellen wat het voor het team of de organisatie betekent wanneer één kleur in je team(s) is oververtegenwoordigd terwijl de kwaliteiten van de andere kleuren ondervertegenwoordigd zijn of zelfs ontbreken.
Herken je dit in jouw organisatie? Bouw teams waarin alle kleuren op de juiste manier vertegenwoordigd zijn en wees zuinig op het reeds aanwezige talent!
Klik hier en lees meer over Personalcolor.