De valkuil van wijzen naar een ander
In veel organisaties zien we hetzelfde patroon terugkeren: als er iets misgaat, is het altijd de schuld van ‘de ander’. Teams staren zich blind op wat collega’s, leidinggevenden of andere afdelingen fout doen, en vergeten te vaak naar hun eigen rol te kijken.
Het is helaas te vaak gewoon een natuurlijke reactie, maar wel één die groei en samenwerking flink in de weg zit!
Praktijkvoorbeeld: de blinde vlek in het team
Niemand voelde zich verantwoordelijk
Tijdens een teamtraject viel het ons op dat er in bedekte termen geklaagd over de communicatie binnen het team. Iedereen wist ook precies hoe dit door toedoen van anderen werd veroorzaakt.
Toen we teamleden echter vroegen “En wat is jouw aandeel?”, bleef het opvallend stil. Het leek alsof niemand zichzelf als onderdeel van het probleem zag.

De kracht van zelfreflectie
Op het moment dat de leidinggevende het aandurfde om zijn eigen aandeel te benoemen (“Misschien ben ik soms ook te kortaf in het overleg”), veranderde de sfeer direct.
Er ontstond ruimte voor een eerlijk gesprek waarin ook anderen hun aandeel zagen. Pas toen werd het iedereen duidelijk: het probleem zat niet alleen bij de ander, maar bij alle leden van het team.
Waarom eigen verantwoordelijkheid nemen leidt tot groei.
Wanneer je met één vinger wijst naar een ander, wijzen er 4 terug naar jezelf.
Zolang je denkt dat jij niet het probleem bent, kun je ook niet de oplossing zijn. Echte verandering begint pas als je bereid bent jezelf onder de loep te nemen. Dit vraagt om lef, zelfreflectie en niet bang te zijn voor kwetsbaarheid.
Weet één ding zeker: het levert altijd meer openheid, minder gedoe, meer begrip en betere samenwerking op!

Reflectievraag voor teams en leiders
Wanneer heb jij voor het laatst stilgestaan bij jouw aandeel in een probleem?
Durf jij jezelf de vraag te stellen: “Wat kan ik anders doen?”
Durf je het ook aan om deze vraag aan een ander te stellen?
Doe het voor jezelf en voor je collega’s.
Wil je er eerst met ons over sparren, neem dan gerust even contact op.