Vertrouwen

In een tijd waarin ‘geld verdienen’ voor veel mensen en bedrijven de voornaamste drijfveer lijkt te zijn, is er gelukkig ook een tegengeluid waar te nemen; organisaties en mensen die maatschappelijk verantwoord bezig willen zijn, maatschappelijk verantwoord willen ondernemen, die de mensheid willen helpen om vooruit te komen en die de wereld een beetje beter willen maken.

De mens is een sociaal wezen en onze overlevingskans als ras hangt af van ons vermogen om gemeenschappen te vormen. Alléén redden we het niet; we hebben elkaar nodig. Wanneer je er bijvoorbeeld in je eentje op uit trekt om een tijger te vangen, dan staan je kansen er niet zo goed voor. Wanneer je echter als groep gaat, lukt dat stukken beter!

De gemeenschappen die we vormen zijn legio; een organisatie, een reisgezelschap, een sportclub, een land maar ook het groepje van (voorheen onbekende) stadsgenoten die elkaar op een trektocht door Australië tegenkomen en besluiten om samen verder te reizen. Gemeenschappen ontstaan wanneer mensen met een gezamenlijke, doelen, achtergronden, waarden en overtuigingen elkaar treffen. Wanneer we omgeven zijn met dergelijke mensen, gebeurt er nog iets opmerkelijks; we lijken elkaar beter te begrijpen en er ontstaat vertrouwen in elkaar.

Vertrouwen is een fantastisch iets; we durven méér risico’s te nemen, méér te experimenteren, méér te ontdekken, méér te genieten en méér te ondernemen. We vertrouwen erop dat, wanneer we falen of struikelen, de mensen in onze gemeenschap (die wij vertrouwen en die ons vertrouwen) voor ons zullen zorgen, ons zullen helpen of voor ons een oogje in het zeil zullen houden. Onze overlevingskansen als mens hangen dus af van vertrouwen in elkaar.

Nogmaals; vertrouwen ontstaat vanuit het gevoel van gemeenschappelijke waarden en overtuigingen. Brengt ons terug bij de eerste alinea; het voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen: Organisaties die daadwerkelijk  uitstralen waar ze in geloven, creëren en gevoel van vertrouwen bij mensen die in diezelfde waarden en overtuigingen geloven.

In ons volgende blog gaan we in op een prikkelende manier c.q. marketingvisie om je dienstverlening of product op een duidelijke manier te positioneren. Hieronder staat de link naar een video van Simon Sinek getiteld; ‘If you don’t understand people, you don’t understand business’. Deze video duurt wat langer, We kunnen je hem echter van harte aanbevelen. Neem er gewoon even de tijd voor. De video staat bol van voorbeelden die je onmiddellijk vanuit je eigen leven zult herkennen en verschaft je nog meer inzicht in de interactie tussen mensen onderling en tussen mensen en organisaties.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Opdrachtgevers die in onze aanpak geloven