“Je vrienden kun je kiezen, je teamgenoten (vaak) niet”.
Hoe kun je goed samenwerken met iemand die jij niet mag?
Ga eens voor jezelf na:
-Aan wie heb je een beetje een hekel?
-Bij wie voel je je niet op je gemak?
-Met welke personen is samenwerken erg lastig?
-Welke personen kun je eigenlijk wel ‘schieten’?
Maak eens een lijstje met namen. Het is ook niet erg wanneer deze lijst wat langer wordt. Het is immers bijna onmogelijk om met iedereen in je omgeving goed door één deur te kunnen.
Het kan echter wél nadelig voor je werken wanneer je in meer of mindere mate afhankelijk bent van personen die op je lijstje geschreven staan of wanneer jouw successen (als leidinggevende) mede door hen bepaald worden.
Dit artikel is voornamelijk bedoeld om je inzichten te geven die je kunt gebruiken wanneer je moet samenwerken met iemand die je gewoonweg niet ziet zitten. Het zal je echter ook goed kunnen helpen bij het verbeteren van je relaties in de privé of familiesfeer.
1 Denk na over de oorzaak van spanning
Deze eerste stap betekent zowel acceptatie als zelfreflectie. Nogmaals: Je zult nooit met iedereen even goed kunnen opschieten maar elke interactie met anderen is waardevol voor jou, ook als dergelijke relaties om de een of andere reden niet gemakkelijk zijn.
Kijk daarom altijd naar wat de spanning tussen jou en de ander veroorzaakt en ook naar welke rol jij speelt bij het creëren ervan. Het zou best wel eens kunnen zijn dat jouw manier van reageren op de ander een deel van het probleem vormt.
2 Begrijp het perspectief van de ander
Neem vervolgens voor jezelf de ruimte om je eens te verplaatsen in de ander. Stel jezelf hierbij vragen als:
-Waarom gedraagt deze persoon zich nu zo?
-Welke belangen zou hij of zij kunnen hebben?
-Wat verlangt hij / zij van me?
-Wat zou hij / zij (van mij) nodig kunnen hebben?
Ga dus ’in de schoenen van de ander staan’!
Toon daarna je belangstelling voor de ander door (liefst open) vragen te stellen en heb tevens het geduld om echt naar de antwoorden van de ander te luisteren.
Het zal je verbazen hoeveel milder deze antwoorden jou zullen stemmen!
3 Stop met kritiek, start met oplossen
Bij goed samenwerken is het belangrijk om te switchen van een competitieve houding naar een coöperatieve houding. Een effectieve manier hiervoor is om de ander te vertellen hoe jij je voelt, wat je moeilijk vindt in de samenwerking met hem of haar of wat je eventueel van hem of haar nodig hebt.
Toegegeven, dit kan ongemakkelijk of zelfs beangstigend voelen. Je laat immers je eigen kwetsbaarheid zien.
So what! Vanuit de optiek van leiderschap is het jezelf kwetsbaar opstellen juist een zeer krachtig gedrag! Zet dus deze stap en je zult vaak ondervinden dat ook de ander zich open en kwetsbaar gaat opstellen met alle positieve gevolgen voor jullie relatie.
4 Leer de ander kennen door jezelf te leren kennen
Het is te kort door de bocht om antipathieën gewoon te wijten aan een ‘slechte chemie’ met een ander. Realiseer je dat “waar er 2 vechten, er ook 2 schuld hebben”.
Mensen hebben verschillende gedragsstijlen en ons voorkeursgedrag laat zien wat wij persoonlijk belangrijk vinden, wat ons energie geeft of kost en wat ons inspireert. Onbewust kunnen echter verschillende gedragsstijlen heel gemakkelijk leiden tot tegenstellingen en conflicten.
De oplossing: leer jezelf en je eigen voorkeursgedrag kennen! Automatisch leer je dan ook over het voorkeursgedrag van de ander en je ontdekt dat jullie elkaar aanvullen in plaats van te denken dat jullie tegenpolen zijn.
Om deze reden zetten we als W2 Insight vaak het persoonlijkheidsinstrument Personalcolor in bij programma’s van individuele ontwikkeling of teamontwikkeling.
Lees er ook dit artikel nog even op na!
5 Vraag om hulp
Hulp vragen kan een moeizame relatie een nieuw begin geven. Door hulp of feedback te vragen laat je zien dat je de inzichten, meningen en ervaring van de ander waardeert, waardevol vindt en dat je ook van hem of haar wilt leren. Je komt a.h.w. uit je eigen ‘Ivoren toren’ en de ander zal vaak je voorbeeld volgen.
Leiderschap
Het is absoluut mogelijk om effectief samen te werken met mensen die je niet leuk vindt, maar je moet hierbij wél verantwoordelijkheid nemen. ‘Leiderschap’ is een werkwoord!
We weten echter zeker dat elke oprechte actie van jou om het persoonlijk contact met de ander te verbeteren, positief werkt op je eigen succes én dat van de ander.
Wil je persoonlijke tips of zoek je antwoorden voor een lastige thema? Klik dan op de button en plan een Q&A sessie in in onze agenda.
Ja, geef mij een paar goede tips!Dit artikel is mede geïnspireerd door de boeken van Mark Nevins en John Hillen