Leiderschap en verzuim; deel 1

Geregeld zitten we met werkgevers aan tafel die hun verzuimcijfers naar beneden willen brengen en hun leidinggevenden, managers of teamleiders de opdracht geven om dit te realiseren. Vaak zien we ook dat op zo’n moment de frustratiegrens van de betrokken leidinggevenden bereikt wordt omdat zij er naar hun gevoel al alles aan hebben gedaan om het verzuimpercentage naar beneden te brengen. Volgens hen is de ‘rek’ is er uit. Vanuit onze insteek om mee te denken met onze opdrachtgevers, gaan we in dergelijke situaties vaak het gesprek met deze leidinggevenden aan. De rode draad in wat leidinggevenden dan uitspreken is in het kort alsvolgt samen te vatten: “Ik ga in gesprek met medewerkers die (frequent) verzuimen, ik geef ze aandacht, laat zien hoe belangrijk ze zijn voor het bedrijf, doordring ze van het feit dat collega’s op hen rekenen, maak afspraken met ze om voortaan minder te verzuimen. Meer kan ik niet doen. De mensen verzuimen daarna inderdaad minder maar soms is dat van korte duur.” Voor ons tijd om het bekende ijsbergmodel op tafel te leggen. Het is iedereen bekend dat slechts 10% van een ijsberg als top boven water uitsteekt, De reden dat dit topje boven water uitkomt ligt in het drijvend vermogen van de massa ijs onder water. Deze verhouding uit de natuur kunnen we ook toepassen wanneer we het over mensen hebben; slechts 10% van wat wij als mens vertegenwoordigen, is zichtbaar voor anderen. We hebben het hier over ons gedrag, onze communicatie en de kennis en vaardigheden die we hebben en laten zien. De 90% ‘onder water’ is niet zichtbaar voor anderen maar zorgt er wel voor dat de eerder genoemde 10% zichtbaar wordt. Wat zit bij ons mensen ‘onder in de ijsberg’? Wat zorgt voor ons gedrag en onze wijze van communiceren? We kunnen hier kort over zijn. Kijk maar naar de afbeelding. ijsberg Als mens worden gedreven door onze overtuigingen, motieven, normen en waarden. Deze bepalen oa:
  • wat we vinden van zaken,
  • waar we het mee eens zijnen waar we het pertinent mee oneens zijn,
  • wat we eerlijk of oneerlijk vinden ,
  • etc, etc.
We worden ook gedreven door wat we in ons leven belangrijk vinden, onze passies of dat wat ons motiveert; onze drijfveren. We worden ook gedreven door onze emoties. Helaas zijn angst, boosheid of schaamte voortdurend belangrijke triggers voor negatief of onproductief gedrag. Wil je dus gedrag of communicatie van je medewerkers veranderen, zul je eerst op zoek moeten gaan naar het ‘waarom’ van het betreffende gedrag. Exact hetzelfde geldt voor het verzuimgedrag van je medewerkers. Verzuimgedrag van medewerkers kun je alleen maar verbeteren door door te dringen in de genoemde diepere lagen die oorzaak zijn van het gedrag en dus ook de keuze van medewerkers om wel of niet te verzuimen. Effectieve verzuimgesprekken ontstaan wanneer de focus ligt niet langer ligt op gedrag of communicatie wat de medewerker laat zien maar juist komt te liggen op de onderkant van diens’ ijsberg’. Alleen zo kan naar boven worden gehaald waarom medewerkers de keuze om te verzuimen steeds opnieuw maken. Alleen zo kan hier ook verandering in worden gebracht. Deze wijze van gespreksvoering is een integraal onderdeel van met name ons programma voor bedrijfsleiders en team(bege)leiders. Voor meer informatie, klik hier. We hebben nu één manier besproken om meer grip te krijgen op verzuim. Een tweede manier om verzuim aan te pakken is geheel anders en ligt in het bezien van het systeem van de organisatie als geheel. Hierover de volgende keer meer. Hebben we je met deze blog getriggerd en wil je ook deze manier in gesprek kunnen gaan met medewerkers die regelmatig verzuimen? Neem contact met ons op! Elk van onze blogs mag je natuurlijk delen met anderen.

4 reacties op “Leiderschap en verzuim; deel 1

  1. Karin zegt:

    Hallo Kleis, Jos, Elies en anderen,

    Ik zie dat ik op mijn wenken bediend word. Meteen al een artikel over het thema wat ik heb ik ingestuurd.
    Mooi!
    Ik ben ook zeer benieuwd naar deel twee en die Systemische aanpak.
    Groetjes,
    Karin

  2. Karel van Son, zegt:

    Hallo mannen,
    Nu ik het zo lees, herken ik jullie programma bij ons. De mensen die jullie getraind hebben zijn nog steeds actief aan de slag met deze vorm van gespreksvoering.
    Wat eerst zo lastig voor hen was, is nu gewoongoed.
    Ze hebben er plezier in omdat het werkt.
    Bedankt!

    Groet, Karel

  3. Susanne zegt:

    Mooi beschreven.
    Het is inderdaad bekend dat we als mens zo in elkaar zitten. We raken bij dergelijke gesprekken veel te vaak verstrikt in onze eigen overtuigingen en wat wij van het gedrag van de verzuimmedewerker vinden.
    Daarna slaan we automatisch de plank mis en reageren we alleen nog maar op diens gedrag.
    Dank jullie wel!

  4. Martin Geurts zegt:

    Dag Jos,
    Goed idee met de IJsberg. De pinguins zijn vast ijverig aan het vissen of mischien wel ziek. In tijd gezien zijn wij ongeveer 20% van de tijd op het werk. De rest speelt zich af op het thuisfront of plekken ver buiten het zicht van de werkgever. Het sociale vangnet wordt krapper, de buren zijn niet thuis, familie is druk of ook ziek en de pastoor is met pensioen. Dus zal de werkgever ook onder water moeten kijken net als de webbouwer dat doet. Zet je duikbril maar op, die rol past jou wel. Succes met dit blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Opdrachtgevers die in onze aanpak geloven