Onze ideale organisatie Wanneer we bij W2 Insight denken aan de ideale organisatie, dan denken wij aan een organisatie waar alle medewerkers blij en trots zijn dat ze er werken, zich betrokken en gehoord voelen en met hart en ziel hun werk doen. Een organisatie die blij is met haar medewerkers en volop kan beschikken over hun kwaliteiten, talenten en inzet. Ken jij dit soort organisaties? Je kunt ze herkennen aan open, eerlijke en duidelijke communicatie door iedereen, door alle lagen heen. Aan leidinggevenden die het beste uit hun mensen naar boven halen vanuit een dienend Leiderschap. Het zijn organisaties waar veranderingen gemakkelijk worden geaccepteerd en soepel worden geïmplementeerd. Het zijn organisaties waar klanten gráág kopen!
De Zandloper Hoe je het ook wendt of keert; ook jouw organisatie is afhankelijk van de ‘voeding’ die ze van haar medewerkers krijgt. De mate waarin je organisatie gebruik kunt maken van deze ‘voedingsstoffen’, bepaalt voor een belangrijk deel de mate waarin je organisatie zich verder kan ontwikkelen en groeien. Anders gezegd; wanneer medewerkers binnen je organisatie hun individuele behoefte aan ontwikkeling en zelfverwerkelijking vervuld zien, heeft dit automatisch een positief effect op rendement en het groeipotentieel van de gehele organisatie.
Verstoppingen: Behoeften van zowel medewerkers als organisatie treffen elkaar in het midden van deze ‘zandloper’. Dit ‘snijpunt’ is a.h.w. een nauw kanaal dat ook snel ‘verstopt’ kan raken, waarbij de oorzaken vaak dezelfde zijn:
1) (gebrek aan) Persoonlijk Leiderschap: De eerste oorzaak van een verstopping heeft te maken met Persoonlijk Leiderschap. Met name het niet nemen van eigen verantwoordelijkheid. Binnen de organisatie wordt dan snel naar anderen ‘gewezen’ in plaats dat men zichzelf de vraag stelt: “Wat kan IK zelf doen?” of “waar ligt mijn aandeel?” Wanneer mensen in je organisatie geen eigen verantwoordelijkheid nemen, treedt het mechanisme van de dramadriehoek in werking. Mensen stellen zich dan op als aanklager of als slachtoffer. De verstopping is een feit!
2) (gebrek aan) Empathie: Mensen vragen zich vaak niet af wat hun handelen betekent voor de ander. Het is in een organisatie belangrijk om elkaars waarde te zien. Dat geldt voor de manager naar zijn medewerkers, maar zeker ook andersom. Door oog te hebben voor het aspect empathie, voorkom je dat mensen in “Ik versus zij” terecht komen. Door oog te hebben voor het empathisch aspect is er eerder sprake van de “Wij” gedachte en ga je er sámen voor. Dat ‘ontstopt’!
3) (gebrekkige) Communicatie: We hebben het al vaak gezegd, maar we blijven het herhalen: een goede communicatie is de basis van alle succes! Veel verstoppingen worden veroorzaakt door het niet goed of niet optimaal communiceren of informeren van de ander. Voor communicatie moet er echter wél ruimte zijn. • Mag je in jouw organisatie op de ander afstappen? • Durf je dat ook? • Is er een cultuur die het mogelijk maakt dat mensen elkaar feedback (durven) geven? • Wordt er ook écht naar elkaar geluisterd? Met name het aspect Feedback geven en ontvangen blijkt in de praktijk altijd weer een uitdaging te zijn en is een veel voorkomende oorzaak van verstopping!
Werkklimaat: Wanneer laten we als mens veel gemakkelijker het beste van onszelf zien? Juist; wanneer we ons veilig en op ons gemak voelen in een behaaglijke omgeving! Dat geldt privé, maar zeker ook voor ons werk. Organisaties kunnen dus alleen maximaal gebruik maken van de talenten en inzet van hun mensen wanneer de werkomgeving, het werkklimaat, dit stimuleert. Bij W2 Insight vinden we het écht jammer wanneer talenten van medewerkers om wat voor redenen dan ook, niet worden gebruikt omdat ze onvoldoende daartoe uitgenodigd worden. Het geeft ons daarentegen ongelooflijk veel energie om mensen in organisaties de juiste leiderschaps- en communicatietools te bieden waarmee een werksfeer gecreëerd wordt waarin organisatie en medewerkers oprecht blij met elkaar zijn. Dat is het beste ‘ontstoppingsmiddel’ dat er is!
Hallo beste mensen.
Zeer herkenbaar. Jullie s;laan de spijker op z’n kop.
Ik merk dat we binnen ons bedrijf op dit vlak ook een beetje bedrijfsblind aan het raken zijn.
Dank jullie wel. Mooie tools om in ieder geval voor me zelf weer eens ter hand te nemen.
Groet, Johan
ONTSTOP JEZELF MET :
Naast dat BioBite heel erg LKKR is en het ideale gezonde tussendoortje voor op de werkvloer, is het ook de beste ontstopper. Dat wisten wij niet, maar dat blijkt zo in het gebruik 🙂
Kijk maar eens op onze site en evt is een kennismakingspakket de bete manier om direct verlost te raken: http://www.biobite.nl/index.php/bestellen/checkout
De eerste boeker van een traject bij W2 nav deze nieuwsbrief, ontvangt een BiteBox van BioBite.nl
Erg Leuk Susan, dankjewel voor het aanbod en het voedingsadvies.
Hallo W2 Insight,
ik geniet telkens van jullie artikelen. Ze helpen me ook voortdurend om een steeds beter manager te zijn voor mijn team.
Thanks!,
Caroline