5 redenen waarom je geen plezier (meer) hebt in je werk

Werkplezier

Gemiddeld zitten we 8 uur per dag op ons werk, dat is bijna de helft van de van de dag wanneer we het slapen niet meetellen. Het is een open deur wanneer we stellen dat het essentieel is voor onszelf, onze gezondheid en onze relaties dat we deze tijd plezierig doorbrengen. Toch is dit alles niet vanzelfsprekend en is het eerder regel dan uitzondering dat mensen, ongeacht hun functie, écht lekker in hun vel zitten op hun werk.

Eigenlijk heel triest toch?

Er zijn talloze oorzaken hiervoor. We hebben er 5 uitgekozen waar jij zelf invloed op kunt uitoefenen omdat je ze ná het lezen van dit artikel gemakkelijk kunt herkennen. Realiseer je ook dat werkplezier start met zelfinzicht.

Leiderschap

Leiderschap

Welk soort van leiderschap ontvang je of laat je zelf zien?

Past jouw leidinggevende en diens stijl van leiderschap wel bij jou?

Past jouw leiderschapsstijl wel bij je medewerkers?

Het niet matchen van leiderschapsstijl heeft levert frictie op. Elke frictie op dit gebied die langer duurt geeft ook aan dat er een verandering nodig is. En deze verandering begint altijd bij jezelf! Het is immers te gemakkelijk om de beschuldigende vinger naar je leidinggevende uit te steken omdat hij of zij ‘het niet snapt’ of hetzelfde te doen naar je medewerkers die niet doen wat jij vraagt. Bij leiderschap draait het om autonomie, vertrouwen geven en mee (kunnen) doen in de besluitvorming. Kijk eens in de spiegel en wordt je bewust van wat JIJ nodig hebt van je eigen leidinggevende. Communiceer dat daarna. Hetzelfde geldt voor jouw eigen leiderschapsstijl versus de behoefte van je medewerkers. Vraag hen eens naar hun wensen en verbaas je over hoeveel positief dit je gaat opleveren mbt. je werkplezier.

Personalcolor

Kleur bekennen

Werkplezier maar vooral levensgeluk ontstaat wanneer je kunt leven en werken conform je eigen ‘blauwdruk’. Om het maar meteen op scherp te zetten; deze blauwdruk hoeft in het geheel niet overeen te komen met waar je goed in bent. Sterker nog; je kunt helemaal leeglopen op zaken waar je veel kennis over hebt en waar je goed en kundig in bent.

Een voorbeeld: Recent hadden we een gesprek met een partner binnen een accountantsbureau. Zij gaf aan dat dat ze steengoed was met cijfers en fiscale aangelegenheden maar daar in het geheel geen plezier aan beleefde. Vanuit allerlei persoonlijke motieven was ze dit werk blijven doen met als gevolg dat ze nu burn-out was geraakt.

Weet dus waar je wél en geen energie van krijgt!

Dit lijkt lastig om te bepalen maar met het instrument Personalcolor is het een fluitje van een cent. Met je eigen Personalcolor profiel herken je je eigen drijfveren én die van anderen. Je leert hoe jezelf in elkaar zit, waar je werkplezier in zit en hoe je optimaal impact je kunt hebben op je omgeving

Lees dit artikel nog eens en maak je eigen Personalcolor persoonlijkheidsprofiel.

Balans

Balans

Volgens het 2019 onderzoek van RIVM heeft 17% van de beroepsbevolking burn-out klachten. Burn-out ontstaat wanneer ‘veel’ verandert in ‘teveel’ en kan betrekking hebben op werkdruk maar ook op andere stressfactoren. Vaak is het dan ook een combinatie van factoren. Hoe dan ook; een (langdurige) te hoge werkdruk of stress is killing voor je werkplezier en je prestaties. Hetzelfde geldt trouwens ook voor een te lage werkdruk. We hebben in het verleden dit artikel hierover geschreven. Lees het nog eens na.

visie

Jouw ‘Stip op de horizon’

Wat is jouw ‘Purpose’

Wat wil jij bereiken?

Waarin zit jouw passie?

We hoeven elkaar niets wijs te maken; het leven in de waan van de dag zonder een duidelijk en inspirerend doel voor jezelf maakt je niet happy. Hetzelfde geldt voor het onvermijdelijke gevoel dat daarbij hoort; het gevoel dat je niet goed uit de verf komt. Je voelt je mat en werkplezier is ver te zoeken omdat je geen richting hebt.

Een heldere stip op de horizon is belangrijk voor zowel mensen, teams als organisaties Daarom is het helpen bij het ontwikkelen van een (persoonlijke) missie, visie en strategie een belangrijk deel van onze dienstverlening. Wellicht dat in dit kader dit artikel je interesseert. Wanneer je op dit gebied daadwerkelijk stappen wilt zetten kun je je aanmelden voor één van onze interactieve werksessies

Communicatie

Communicatie is de olie in de motor van elke relatie, dus ook van elke werkrelatie.

In onze praktijk van teamontwikkelaars signaleren we dan ook dat communicatie -of liever gezegd het gebrek eraan- wederzijds begrip, goed samenwerken en werkplezier in de kiem smoort.

Realiseer je dat jij hierin dus ook een belangrijke rol speelt en dus ook meteen van jouw kant kunt starten met het verbeteren van jouw communicatie In een vorig artikel hebben we je leuke tips hiervoor gegeven. Lees het nog een keer.

Een super belangrijk onderdeel van communicatie wordt gevormd door het geven en ontvangen van feedback. Helaas vormt het goed omgaan met feedback ook maar al te vaak het struikelblok waardoor plezier in samenwerken en een open en eerlijk onderling contact als sneeuw voor de zon verdwijnt.

Wil je je kennis over feedback even opfrissen, lees dit dan nog eens.

We hebben in dit artikel ‘slechts’ 5 veel voorkomende oorzaken voor een verminderd werkplezier beschreven. Loop jij als leider of als medewerker tegen andere zaken op, vul dan rechtsboven het contactformulier en kom vrijblijvend eens een kop koffie bij ons drinken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Opdrachtgevers die in onze aanpak geloven