Verbeteren: zo doe je dat!

Telkens aan het begin van een nieuw jaar maken massa’s mensen goede voornemens. Waarom eigenlijk? Juist als mens hebben we altijd als doel een gelukkiger, completer, gemakkelijker en/of gezonder leven.
Helaas geven we de moed ook vaak weer snel op. Daarover in onze volgende blogpost van 21-1 méér!

‘Succesvol’ is echter een werkwoord. Het komt niet vanzelf, je moet er iets voor doen. Het vraagt om actie en het voortdurend beter willen doen. Om je daar maar meteen mee te helpen, willen we je (verder) bekend maken met een tweetal begrippen uit de Japanse cultuur.

kaizen

Kaizen

Het eerste begrip is Kaizen. Je zult dit woord wellicht al kennen omdat het de succesformule van Toyota is en al decennia geleden overgewaaid is naar het Westen. Werk je bij een Japans bedrijf, is de kans groot dat Kaizen een belangrijk onderdeel is van je bedrijfscultuur.

Kaizen (Kai: ‘verandering’ Zen: ‘om goed te worden’) komt neer op het continu maken van kleine verbeteringen. Aan jezelf, aan je werk, aan je huis en je relaties.

Ja, Kaizen verbetert stapje voor stapje dus ook je eigen leven! Dit ook op een relaxte wijze. Je zet kleine stapjes vooruit en je neemt er de tijd voor. Kaizen is een voortdurend proces. Het is geen project. Je bent elke dag bezig met kleine veranderingen die uiteindelijk leiden tot grootse resultaten! Verbeteren als lifestyle dus.

doelen

Goede voornemens

Neem eens een moment en kijk eens naar de goede voornemens die je jezelf gesteld hebt (of die je je nu alsnog wilt stellen ?).
Pak een vel papier en schrijf op hoe je deze voornemens kunt gaan vertalen in hele kleine ‘hapklare’ dagdagelijkse verbeteringen?
Schrijf ook meteen op waaróm deze voornemens zo belangrijk voor je zijn! Wát leveren ze je op?

Nu draait het bij ons als W2 Insight steeds om Leiderschap bij mensen in organisaties.

Leiderschap

Onder leiderschap verstaan we het hebben van een duidelijke en ambitieuze visie op wat je (samen met je team) wilt bereiken en ook het in staat zijn om je mensen ‘aangehaakt’ te krijgen op deze ambitie, hen hierbij voortdurend uit te dagen, te empoweren en ook te ondersteunen in het voortdurend het beste uit zichzelf te halen. In gedrag kenmerkt leiderschap zich door authenticiteit, dienen van een hoger algemeen belang, openheid, eerlijkheid en congruentie (‘walking your talk’).

Persoonlijk leiderschap betekent daarnaast dat je aan het ‘roer’ van je eigen leven staat. Je pakt regie vanuit je innerlijk kompas en je neemt verantwoordelijkheid voor je acties.

Onze vraag en uitdaging aan jou is dan ook:

“Wat wil jij verbeteren aan je (persoonlijk) leiderschap en welke kleine, dagelijkse stappen horen daar dan bij”?

verbeteren van jezelf

Hansei
Deze term is veel minder bekend. Zonder Hansei is Kaizen echter niet mogelijk.
Hansei betekent in het kort ‘zelfreflectie’ (Han: Terugkijken naar verleden’ Sei: ‘Nadenken over gedrag’). Hansei is een belangrijk onderdeel van de Japanse cultuur. Soms zien we beelden van Japanse CEO’s die openlijk het hoofd buigen en erkennen dat ze bepaalde fouten hebben gemaakt. Dat is dan Hansei.
Wil je voortdurend kunnen verbeteren en een positieve invloed hebben op je team of je omgeving dan moet je accepteren dat je gebreken en tekortkomingen hebt. Hansei betekent dat je aanvaardt dat je fouten maakt en vooral ook dat je daarvan leert!

Reflectie is leren en leren is noodzakelijk om (jezelf) te kunnen verbeteren.

verbeteren

Nogmaals: Leiderschap

Het beeld van bijvoorbeeld CEO’s of politici die openlijk hun spijt betuigen en daardoor ook verantwoordelijkheid nemen, zien we in onze westerse cultuur veel minder. Jammer, omdat ook zij gewoon mens zijn en dus menselijke fouten maken. Het tegenovergestelde zien wij helaas maar al te vaak: de beschuldigende vinger uitsteken, ronduit leugens vertellen, of anderen openlijk de ‘zwarte Piet’ proberen toe te spelen.

Hoe ‘Hansei’ ben jij?

Ga eens bij jezelf te rade:

  1. Hoe reageer jij op iemand die bij een fout de verantwoordelijkheid neemt?
  2. Hoe reageer je op iemand die smoesjes gebruikt of de schuld bij anderen probeert neer te leggen?

Het is bijna zeker dat je veel meer genegen bent het gedrag van de ander te vergeven in situatie 1 dan in situatie 2. Vermoedelijk word je in situatie 2 zelfs nog veel bozer!

Ditzelfde ‘mechanisme’ werkt dus ook andersom. Anderen reageren op hoe jij Hansei beoefent.

Daarom willen we uitdagen nog één goed voornemen voor 2019 aan je lijstje toe te voegen, namelijk het voornemen om in je werk en je privé steeds in je eigen spiegel te kijken, verantwoordelijkheid te nemen voor alles wat je doet en ‘sorry’ te zeggen wanneer je acties verkeerd zijn uitgepakt of anderen hebben benadeeld.

We wensen je veel Kaizen en Hansei toe!

Een reactie op “Verbeteren: zo doe je dat!

  1. Jack Verheezen zegt:

    Zeer waardevol, en herkenbaar artikel.
    Ga dit zowel zakelijk alsook Privé toe passen.
    Merk diverse gebeurtenissen dagelijks op de werkvloer op.
    Zowel bij mezelf als leidinggevende, merk ik in een organisatie dat niet iederee bekommert is om de medewerkers, daar alleen het eindresultaat telt.
    Jammer daar ik beide in het midden wil houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Opdrachtgevers die in onze aanpak geloven