‘The worst distance between two people is misunderstanding’
Wij ‘zijn’ onze communicatie
Communicatie is misschien wel het lastigste in elke intermenselijke relatie.
We willen nu niet al te diep ingaan op de psyche van ons mensen want dan zijn we boekdelen verder. De kern van dit thema zit echter in ieders uniciteit. We zijn als mens echt uniek en onderscheiden ons van alle anderen niet alleen door uiterlijk, DNA en vingerafdrukken maar vooral door wat wij denken, vinden, belangrijk achten, van dromen, verafschuwen of waar we boos, verdrietig of bang van worden.
Dit hele ‘pakketje van persoonlijke overtuigingen, gevoelens en meningen creëert a.h.w. onze eigen persoonlijke Waarheid. Dit pakketje is vervolgens ook het vertrekpunt van waaruit we handelen, communiceren en met anderen interacteren.
Het zal duidelijk zijn dat dit vertrekpunt verre van objectief is, maar juist uitermate persoonlijk ‘gekleurd’.
Wonder
Gelukkig verschillen we als mensen niet in alles en zijn er voldoende zaken waar we het onderling over eens zijn. In het groot kun je denken aan bijvoorbeeld politieke partijen. In het klein kun je denken aan vriendengroepen of mensen die samen in een gelukkige relatie zitten.
Toch mag het eigenlijk een wonder heten dat we, ondanks alle verschillen, als mensen dor de bank genomen redelijk goed met elkaar overweg kunnen en elkaar soms ook helemaal begrijpen.
En ja; het kan ook flink misgaan. Denk maar eens aan alle tegenstellingen die vandaag de dag spelen omtrent bijvoorbeeld religie, inkomensverdeling, vluchtelingenproblematiek en alle (gewapende) conflicten die op dit moment bestaan.
Check ook eens even voor jezelf wat jij persoonlijk vindt van mensen die over belangrijke thema’s anders denken dan jij.
‘Krommunicatie’
Misverstanden zijn ondanks alles aan de orde van de dag. We denken dat we duidelijk zijn geweest maar anderen begrijpen ons anders dan de bedoeling is. Aan wie ligt dat dan?
Het antwoord: aan ons, aan jij en ik!
Iedereen kent wel het gezegde: ‘Verbeter de wereld, begin bij jezelf’.
Welnu, dit artikel is bedoeld je hierbij te helpen door je 5 ‘leefregels’ mee te geven voor je communicatie.
In feite zijn het open deuren die je wellicht al kent. Helaas gooien we die toch nog veel te vaak voor de ander z’n neus dicht. Daarom dus nog een keer in de herhaling:
Deur één
‘Laat Oma thuis’
Oma staat voor Oordelen, Meningen en Adviezen. Als je Oma dus thuislaat en je eigen oordelen, meningen en adviezen laat voor wat ze zijn, ben je beter in staat om met een open houding te luisteren naar de ander.
Wees eens eerlijk, hoe vaak ben je al bezig om meteen al een oplossing te bedenken wanneer iemand je vertelt over zijn of haar probleem of uitdaging? Weet ook dat, wanneer je dat doet, je de ander blokkeert in het ‘luchten van zijn hart’ en uiteindelijk ook in het vinden van de eigen oplossingen. Terwijl dat vaak voor hem of haar het meest waardevol is, toch?
Deur twee
‘Neem Anna mee’
Anna staat voor Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Met andere woorden, neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat iemand bedoelt. Vraag altijd even na of het klopt wat je denkt.
We hebben het in het begin van dit artikel al gehad over onze eigen ‘waarheid’. We gaan er onbewust ook van uit dat deze ‘waarheid’ voor iedereen geldt terwijl dit juist nooit het geval is!
Stoppen met het doen van aannames kunnen je een boel ‘Flaters’ besparen.
Kijk ook eens naar dit filmpje
Deur drie
‘Smeer NIVEA’
NIVEA kennen we allemaal als een bekend huidverzorgingsproduct. Hier staat het echter als afkorting voor Niets Invullen Voor Een Ander.
Dat ‘niets invullen’ kan best moeilijk zijn omdat je voor jezelf precies weet hoe ‘iets werkt’. Niemand kan echter in het hoofd van een ander kijken en je weet dus nooit wat de ander wil gaan zeggen. Als iets je onduidelijk is, vul dan niet in maar vraag na wat er bedoeld wordt. (Zie ook ANNA)
Deur vier
‘Doe als een KOE’
Praten is iets wat wij graag en veel doen. Maar hoe fijn is het is om soms te zijn als een koe en de Kaken Op Elkaar te houden en te luisteren?
De Dalai Lama heeft het ooit mooi verwoord: “The biggest communication problem is that we don’t listen to understand, we listen to reply.”
Vooral als er tijdens een gesprek verschillende standpunten zijn, doe dan als een KOE en hou eens je kaken op elkaar, luister naar wat alle anderen te zeggen hebben, leer ervan en formuleer dan pas je mening of standpunt. Lees ook dit artikel er nog eens op na.
Deur vijf
‘Raak de KLUTS niet kwijt!’
KLUTS staat voor Kijken, Luisteren, (Uit)vragen, Toetsen, Samenvatten.
Wanneer je in gesprek bent, kijk en observeer eerst wat er speelt, luister dan naar de ander, stel vragen om het te verduidelijken. Toets vervolgens of wat je denkt ook klopt en vat het vervolgens samen. En ja….. vaak is het dan tóch nèt even anders als gedacht.
Communiceren is een Werkwoord!
Dit artikel gaat nu een keer niet over teams of leiderschap maar gewoon over jou, in welke hoedanigheid dan ook. Bewust communiceren is hard werken en we hopen dat je ermee aan de slag blijft gaan. Zo immers maken we samen de wereld steeds een beetje mooier.
Dus tóch weer dat leiderschap?!
Ken je nog meer ‘Deurtjes’? Deel ze dan even hieronder als comment.
Ga eens van ‘BIL’ Bewust in leven.
Leef je in, denk na hoe het voor jou is. kom uit je comfort zone leef je in de wereld die je gesprekspartner heeft.
Wees een Oen: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig