Lean / QRM

Lean
Levert sterke resultaten: zichtbaar, hoorbaar en voelbaar. Bij lean manufactring staat de mens en motivatie centraal. OrganisatieGroei is gespecialiseerd in Lean en Quick Response Manufacturing: Lean & QRM. Lean richt zich met name op het wegnemen van verspillingen, QRM is gericht op flexibiliteit en groei. Belangrijk hierbij is dat niet de technieken en de tools de overhand innemen. In 'the 8 big losses' (verspillingen, muda) staat de individu op positie één:

  • Niet gebruik maken van de kennis en vaardigheden van medewerkers
  • Overproductie
  • Voorraden en onderhanden werk
  • Afkeur en reparatie
  • Wachttijden
  • Overbodige bewegingen
  • Te lange bewerkingstijden
  • Transport

QRM
Oor en oog hebben voor de marktvraag, klant specifiek of in kleine series als middelgrote organisatie, en toch concurrerend met lage loonlanden. Een flexibel bedrijf wat snel kan reageren. Lagere kosten, hogere marktgerichtheid. Dat is wat QRM bij u kan bewerkstelligen.

QRM is een manier van werken met als TIJD als kernelement: haal tijd uit uw systeem door andere manieren van werken te vinden.

Stelt u zich eens de vraag: "Waarom duurt het zo lang voordat een order volledig en goed door mijn bedrijf verwerkt is?". Veelal is het antwoord: omdat wij altijd zo werken; "de procedures schrijven dit voor" of dat "afstemming over alles te complex is". Maar heeft u in de gaten wat deze lange doorlooptijden u kosten?

Vertraging veroorzaken kosten die u vaak niet eens ziet of meet. We noemen ze "verborgen kosten". Denk maar eens aan het verkeer en wat vertraging kost. En wat denkt u van bijvoorbeeld de Nederlandse Spoorwegen (bevroren wissels, bladeren op de rails), of van wachttijden in winkels, bij u thuis en binnen uw bedrijf. Wat zou het betekenen wanneer vertragingen niet zouden voorkomen. Vertragingen kosten geld, veel meer geld dan u ooit zou kunnen denken.

Waarom Lean / QRM
Onze ervaring: gemiddeld 40% efficiencywinst en 50% voorraadreductie.

OrganisatieGroei beschikt over 2 gespecialiseerde Lean / QRM specialisten.